ALGEMENE VOORWAARDEN RENOVATIEWERKEN VDB

Renovatiewerken VDB BV, met zetel te 2460 Kasterlee, Grootrees 23 en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0730.969.135 (hierna “Renovatiewerken VDB” genoemd), is een onderneming actief in renovatiewerken en totaalprojecten. Dit omvat, zonder exhaustief te zijn, gyproc- en bezettingswerken, dakwerken, schilder- en behangwerken, elektriciteitswerken, het plaatsen van ramen en deuren, schrijnwerkerij, vloer- en tegelwerken, metselwerken, afbraakwerken, tuinonderhoud, werken met betrekking tot loodgieterij en sanitair(e) voorzieningen.  

 

De klant kan iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon zijn die in een contractuele relatie van welke aard dan ook met Renovatiewerken VDB komt te staan (hierna de “Klant”) of in het bijzonder iedere persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte goederen en diensten verwerft (hierna de “Consument Klant”).  

 

Artikel 1 - TOEPASSINGSGEBIED

 

1.1         Onverminderd de toepassing van eventuele bijzondere voorwaarden die zijn opgenomen in een afzonderlijke, schriftelijke overeenkomst zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op iedere aanbieding, offerte of overeenkomst tussen Renovatiewerken VDB en de Klant (hierna de “Algemene Voorwaarden”).

 

1.2         Het sluiten van een overeenkomst met Renovatiewerken VDB houdt de integrale kennisname alsook de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding van de Algemene Voorwaarden van Renovatiewerken VDB in, die de Klant worden bezorgd als bijlage bij de offerte.

 

1.3         Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts mogelijk mits een uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst tussen Renovatiewerken VDB en de Klant.

 

1.4         Renovatiewerken VDB behoudt zich het recht voor om onderhavige Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen in lijn met de economische en juridische noodwendigheden. De nieuwe algemene voorwaarden worden aan de Klant meegedeeld, waarna de Klant het recht heeft om de overeenkomst te beëindigen zonder het respecteren van een opzegtermijn of het betalen van een opzegvergoeding mits kennisgeving per aangetekend schrijven aan Renovatiewerken VDB binnen een termijn van acht (8) kalenderdagen nadat de Klant werd geïnformeerd omtrent de wijziging van onderhavige Algemene Voorwaarden.


Artikel 2 – OPMETINGEN EN PLANNEN/TEKENINGEN

 

2.1      Indien zulks noodzakelijk is, zal Renovatiewerken VDB bij de Klant ter plaatse komen om de nodige opmetingen uit te voeren en de plaatsgesteldheid in kaart te brengen. Bij dit bezoek ter plaatse dient de Klant steeds aanwezig te zijn voor de nodige besprekingen.

 

2.2      Het staat de Klant vrij om zelf de nodige opmetingen uit te voeren en het resultaat hiervan aan Renovatiewerken VDB te bezorgen. De Klant is in dat geval verantwoordelijk voor de correctheid van deze opmetingen.

 

2.3      Als resultaat van de opmetingen worden er door Renovatiewerken VDB voorlopige plannen/tekeningen opgemaakt van de te leveren goederen en/of diensten, en worden deze plannen/tekeningen voor schriftelijke goedkeuring per e-mail aan de Klant bezorgd.

2.4      Na de schriftelijke goedkeuring van de Klant kan de Klant nog wijzigingen aan deze plannen/tekeningen verzoeken, en dit tot aan één maand voor de uitvoering van de geplande werkzaamheden.

 

            Vanaf één maand voor aanvang van de werken, zijn er geen wijzigingen meer mogelijk aan de plannen/tekeningen.

 

Artikel 3 - OVEREENKOMST

 

3.1         Alle offertes van Renovatiewerken VDB worden opgemaakt op basis van de gegevens zoals voorzien door de Klant. Elke wijziging van gegevens en wensen kan aanleiding geven tot een herziening van de voorwaarden zoals opgenomen in de offerte. Offertes van Renovatiewerken VDB zijn geldig voor de termijn zoals opgegeven in de betreffende offerte.

 

3.2         De offertes van Renovatiewerken VDB die zij richt aan een Klant (met uitzondering van Consument Klanten) zijn vrijblijvend en binden haar als dusdanig niet. Niet-schriftelijk bevestigde orders van een Klant binden Renovatiewerken VDB evenmin. Tussen Renovatiewerken VDB en de Klant komt pas een overeenkomst tot stand door ofwel (i) de ondertekening van de offerte door de Klant binnen de geldigheidsduur van de offerte en de hierop volgende bevestiging van Renovatiewerken VDB, (ii) de uitvoering van de overeenkomst door Renovatiewerken VDB, ofwel (iii) de bevestiging van een order via e-mail door Renovatiewerken VDB.

 

3.3         Ten aanzien van een Consument Klant gelden offertes van Renovatiewerken VDB evenzeer voor de vermelde geldigheidsduur. Indien de Consument Klant een offerte schriftelijk bevestigt tijdens deze periode, komt de overeenkomst met Renovatiewerken VDB automatisch tot stand.

 

3.4         Renovatiewerken VDB is steeds gerechtigd om de betaling van een voorschot van de overeengekomen prijs te vorderen, zoals bepaald in de offerte of anderszins, in welk geval er pas een overeenkomst tot stand komt na de integrale betaling ervan.


Artikel 4 – PRIJS

 

4.1         Behoudens indien partijen schriftelijk een andere vergoedingsregeling overeenkomen, zal Renovatiewerken VDB de overeenkomst uitvoeren tegen de prijs die in de offerte tussen Renovatiewerken VDB en de Klant werd overeengekomen.

 

4.2         De prijzen zijn exclusief btw (met uitsluiting van de prijzen die ten aanzien van de Consument Klant worden gemaakt die steeds inclusief btw zijn).

 

De prijzen zijn bovendien exclusief de kosten waarmee de tussenkomst van derde partijen gepaard gaat, zoals bijvoorbeeld doch niet beperkt tot:

 

  • Leverings- en transportkosten;
  • Kosten m.b.t. veiligheidsmaatregelen die een externe veiligheidsadviseur oplegt;
  • Kosten m.b.t. polis BA-uitbating voor structurele werken.

 

4.3         De prijs wordt opgemaakt op basis van de wensen van de Klant, de gegevens die in het bezit zijn van Renovatiewerken VDB en in voorkomend geval op basis van de door Renovatiewerken VDB verrichte opmetingen en de vaststellingen aangaande de plaatsgesteldheid. De Klant verbindt er zich toe om steeds alle noodzakelijke gegevens aan Renovatiewerken VDB te verstrekken die nodig zijn om de prijs vast te leggen. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant dat de door hem aangebrachte gegevens in dit kader correct zijn. Het niet voldoen aan deze verplichting stelt Renovatiewerken VDB in de mogelijkheid om de levering van haar goederen en/of diensten aan de Klant op te schorten tot op het moment dat de Klant aan deze verplichting voldoet. Indien achteraf blijkt dat de door de Klant verstrekte gegevens, op basis waarvan de prijs tot stand is gekomen, niet correct waren of intussen zijn gewijzigd, zal dit mogelijk aanleiding geven tot een herziening van de prijs, van de modaliteiten van de overeenkomst en van de uitvoeringstermijn.

 

4.4         Renovatiewerken VDB behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de overeengekomen prijs te wijzigen indien, na de datum van de totstandkoming van de overeenkomst, één of meer objectieve kostprijsfactoren (zijnde: de loonkost, de sociale lasten, prijzen van materialen, grondstofprijzen, prijzen van energie of prijzen van toeleveranciers) een aantoonbare wijziging ondergaan. Renovatiewerken VDB zal de Klant in voorkomend geval op de hoogte brengen van de prijswijziging. De prijs kan slechts wijzigen tot een bedrag van maximum 80% van de eindprijs.


Artikel 5 – MEERWERKEN OF WIJZIGINGEN

 

5.1         Iedere door de Klant bestelde wijziging en/of besteld meerwerk vereist een voorafgaand schriftelijk akkoord van beide partijen.

 

5.2         Indien de Klant gedurende de uitvoering van de overeenkomst meerwerken oplegt en/of wijzigingen bestelt, is Renovatiewerken VDB gerechtigd om de vooropgestelde uitvoeringstermijn te verlengen met een redelijke termijn.

 

5.3         De goederen en/of diensten die niet waren voorzien op de datum van de overeenkomst, zoals meerwerken of wijzigingen, worden gefactureerd op basis van de op dat moment geldende prijzen van materiaal en het op dat moment geldende uurtarief van Renovatiewerken VDB.

 

Artikel 6 – BETALING

 

6.1            Behoudens andersluidende afspraken, is Renovatiewerken VDB gerechtigd om te factureren op de tijdstippen zoals voorgeschreven in de offerte. De facturen van Renovatiewerken VDB zijn betaalbaar binnen de zeven (7) kalenderdagen na factuurdatum. De betalingen gebeuren in EURO, via overschrijving op de bankrekening van Renovatiewerken VDB zoals weergegeven op de betreffende factuur.

 

6.2         Klachten met betrekking tot een factuur zijn enkel ontvankelijk indien de Klant Renovatiewerken VDB hiervan schriftelijk per aangetekende brief en gedetailleerd op de hoogte brengt binnen een termijn van acht (8) kalenderdagen na de uitgiftedatum van de factuur (zonder dat zulke kennisgeving enige erkenning vanwege Renovatiewerken VDB met de inhoud ervan zou betekenen). Bij gebreke aan zulke kennisgeving wordt de factuur als door de Klant aanvaard beschouwd.

 

6.3         Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldatum behoudt Renovatiewerken VDB zich het recht voor om de uitvoering van de overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding. Alle kosten die hieruit voortvloeien zijn ten laste van de Klant.

 

6.4         Ingeval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de factuur op de vervaldatum zal de Klant (met uitzondering van de Consument Klant) tevens automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een interest a rato van 1% per maand verschuldigd zijn vanaf de vervaldatum van de factuur op het openstaande factuurbedrag. Bovendien zal de Klant automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding van 10% op het openstaande factuurbedrag (inclusief btw) met een minimum van 125,00 EUR verschuldigd zijn, zonder afbreuk te doen aan het recht van Renovatiewerken VDB om de effectief geleden schade mits bewijs integraal te vorderen van de Klant.

 

6.5         Ingeval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldatum zal aan de Consument Klant een eerste kosteloze herinnering worden verstuurd. Bij gebreke van betaling binnen de voorziene betaaltermijn van veertien (14) kalenderdagen zoals vermeld op de eerste herinnering, zullen verwijlintresten conform de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd zijn. Bovendien zal de Consument Klant, een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn, waarvan het bedrag niet hoger is dan:

 

  • 20 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 EUR is;
  • 30 EUR vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 EUR is;
  • 65 EUR vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 EUR met een maximum van 2000 EUR als het verschuldigde saldo hoger dan 500 EUR is.

 

De kosten voor een bijkomende herinnering bedragen 7,50 EUR vermeerderd met de op het ogenblik geldende van de verzending geldende portokosten.

 

6.6         Betalingen die de Klant aan Renovatiewerken VDB verricht, worden in de eerste plaats aangerekend op de door de Klant verschuldigde kosten, daarna op de verschuldigde interesten en pas in laatste instantie op de verschuldigde hoofdsom.

 

Artikel 7 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

 

7.1         Renovatiewerken VDB verbindt zich ertoe om de overeenkomst met de Klant volgens de regels van de kunst uit te voeren. Er rust op Renovatiewerken VDB evenwel slechts een inspanningsverbintenis en in geen geval een resultaatsverbintenis.

 

7.2          Behoudens in geval een overeenkomst tot stand komt met een Consument Klant, zijn de termijnen zoals voorgeschreven in de offerte te allen tijde strikt indicatief en zonder enige resultaatsverbintenis in hoofde van Renovatiewerken VDB. Een overschrijding van de overeengekomen termijn(en) kan in dit geval geen aanleiding geven tot een recht op enige schadevergoeding in hoofde van de Klant, een eenzijdige vermindering van de overeengekomen prijs of een recht om de overeenkomst met Renovatiewerken VDB te beëindigen.

 

7.3         Indien termijnen werden overeengekomen in de overeenkomst gesloten met een Consument Klant, zijn deze termijnen bindend voor Renovatiewerken VDB. In geval dat Renovatiewerken VDB deze verbintenis(sen) niet nakomt door een fout in haar hoofde, is de Consument Klant uitsluitend gerechtigd om te verzoeken de levering en dienstverlening te laten plaatsvinden binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is. Indien Renovatiewerken VDB nalaat om binnen deze aanvullende termijn te voldoen aan haar verbintenissen ten aanzien van de Consument Klant, zal de Consument Klant uitsluitend gerechtigd zijn om een vergoeding te vragen voor de schade die hij of zij hierdoor lijdt mits hij of zij deze kan bewijzen of om de overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling te beëindigen mits vergoeding van de kosten die Renovatiewerken VDB reeds heeft gemaakt. 

 

7.4         Overeengekomen termijnen worden in ieder geval verlengd ingevolge eventuele vertragingen te wijten aan een overmachtssituatie, een derde en/of de Klant, waaronder doch niet beperkt tot laattijdig door de Klant aan Renovatiewerken VDB verstrekte informatie die noodzakelijk is om de uitvoering van de overeenkomst aan te vatten, en dit zonder enige schadevergoeding. Ook ingeval van bestelde meerwerken of wijzigingen is Renovatiewerken VDB gerechtigd om de vooropgestelde uitvoeringstermijn te verlengen zonder enige schadevergoeding.

 

7.5         Behoudens uitdrukkelijk anders overeengekomen, wordt de leverings- en uitvoeringstermijn uitgedrukt in werkdagen. Als werkdagen worden niet beschouwd: zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantie en dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen ervan de dienstverlening gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken.

 

Artikel 8 – OVERMACHT

 

8.1         Indien na de totstandkoming van de overeenkomst de uitvoering ervan wegens overmacht niet kan plaatsvinden, zal de tekortkomende partij de wederpartij hiervan op de hoogte brengen binnen een termijn van zeven (7) kalenderdagen na aanvang van de overmachtssituatie.

 

8.2         Onder overmacht wordt verstaan, de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één der partijen geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van die partij, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds te voorzien. Zonder exhaustiviteit na te streven, worden als gevallen van overmacht beschouwd: weersomstandigheden, uitputting van de voorraad, vertragingen of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, machinebreuk, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, epidemie/pandemie, overstroming, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, beslissingen of interventie van overheidswege en fouten en vertragingen te wijten aan derden.

 

8.3         In geval de overmachtssituatie een onderbreking van de uitvoering tot gevolg heeft, worden de uitvoeringstermijn en de verplichtingen van de desbetreffende partij in ieder geval van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de dienstverlening weer op te starten. Partijen zullen in dergelijk geval alle redelijke inspanningen leveren om de gevolgen van de overmachtssituatie te beperken.

 

8.4         Indien de situatie van overmacht langer duurt dan twee (2) maanden, is elke partij gerechtigd om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat de andere partij tot betaling van enige schadevergoeding aan de eerste partij kan worden gehouden, met uitzondering van de kosten die Renovatiewerken VDB reeds heeft gemaakt voorafgaand aan de overmachtssituatie die ten laste van de Klant zullen zijn.

 

Artikel 9 – OPLEVERING

 

9.1         Behoudens indien een specifieke opleveringsprocedure tussen partijen werd overeengekomen, wordt de oplevering als verkregen beschouwd indien de Klant nalaat om gedurende een termijn van tien (10) kalenderdagen na de dag van de voltooiing van de werken opmerkingen te geven.

 

9.2         Ook de ingebruikname zonder het formuleren van enig voorbehoud en/of de integrale betaling van de eindfactuur gelden als aanvaarding van de werken en worden derhalve als moment van oplevering beschouwd.

 

Artikel 10 – EIGENDOMSVOORBEHOUD EN OVERDRACHT VAN RISICO

 

10.1     De eigendom die rust op de goederen die onderdeel uitmaken van de overeenkomst en in het kader daarvan geleverd worden aan de Klant door Renovatiewerken VDB, zal pas worden overgedragen aan de Klant bij volledige voldoening door de Klant van de betreffende facturen, inclusief interesten en een voorkomend schadebeding. Niettemin zullen de risico’s van het verlies of de vernietiging van zulke goederen integraal worden gedragen door de Klant vanaf het moment dat de goederen het magazijn van Renovatiewerken VDB verlaten.

 

10.2     Tot op het ogenblik dat de eigendom van de goederen effectief aan de Klant is overgedragen, (i) is het de Klant verboden om over de goederen te beschikken, (ii) ze als betaalmiddel aan te wenden, te verpanden of te bezwaren met enig ander zekerheidsrecht, (iii) zal de Klant op de goederen een teken aanbrengen dat duidelijk aangeeft dat de goederen eigendom zijn van Renovatiewerken VDB, en (iv) zal de Klant de goederen apart opslaan zodat ze niet vermengd worden met goederen van de Klant of van derde partijen.

 

10.3     De Klant verbindt zich ertoe om Renovatiewerken VDB onmiddellijk schriftelijk te verwittigen van elk recht dat een derde op de goederen, waar krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud op rust, zou doen gelden.

 

10.4     De Klant verbindt zich ertoe om Renovatiewerken VDB onmiddellijk schriftelijk te verwittigen indien de goederen worden opgeslagen in een pand dat niet zijn of haar eigendom is en zal op verzoek van Renovatiewerken VDB de identiteit van de eigenaar meedelen.

 

10.5     In geval dat Renovatiewerken VDB beroep doet op het eigendomsvoorbehoud ten gevolge van de niet-betaling door de Klant, wordt de overeenkomst als ontbonden beschouwd, onverminderd het recht van Renovatiewerken VDB op vergoeding van de eventuele schade, waaronder doch niet beperkt tot gederfde winst en andere commerciële schade.

 

10.6     Kosten die gepaard gaan met of schade veroorzaakt door het terughalen van goederen door Renovatiewerken VDB, vallen ten laste van de Klant.

 

Artikel 11 – ONDERAANNEMING

 

11.1     Renovatiewerken VDB is gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan één of meerdere onderaannemers, die onder het toezicht van Renovatiewerken VDB de overeenkomst uitvoeren volgens de regels van de kunst.

 

11.2     De onderaannemers waar Renovatiewerken VDB beroep op doet, zullen de overeengekomen uitvoeringstermijn en aanvullende afspraken in acht nemen wanneer zij in opdracht van Renovatiewerken VDB diensten leveren.

 

11.3     Behoudens in geval van bedrog of opzettelijke fout in hoofde van de onderaannemer, is Renovatiewerken VDB aansprakelijk voor enige schade veroorzaakt door een onderaannemer.

 

Artikel 12 – GARANTIE EN KLACHTEN

 

12.1     Renovatiewerken VDB staat er voor in om goederen en/of diensten te leveren die overeenstemmen met de overeengekomen goederen en/of diensten, conform de regels van de kunst.

 

12.2     De Klant verbindt zich ertoe om de goederen na levering door Renovatiewerken VDB onmiddellijk te onderzoeken op hun overeenstemming en zichtbare gebreken. Een eventueel gebrek aan overeenstemming tussen de overeengekomen goederen en/of diensten en de goederen en/of diensten die werden geleverd of het bestaan van een zichtbaar gebrek, dient onverwijld en uiterlijk 10 (tien) kalenderdagen na levering schriftelijk aan Renovatiewerken VDB te worden meegedeeld, bij gebreke waaraan de goederen en/of diensten worden geacht te zijn aanvaard door de Klant.

 

12.3     Klachten op grond van verborgen gebreken dienen, op straffe van verval, onmiddellijk na de ontdekking ervan en uiterlijk twee (2) maanden na ontdekking per aangetekend schrijven door de Klant aan Renovatiewerken VDB te worden meegedeeld. 

 

12.4     Klachten op grond van conformiteitsgebreken kunnen enkel door Consument Klanten worden ingeroepen en dienen, op straffe van verval, binnen twee (2) maanden na de ontdekking ervan en uiterlijk twee (2) jaar na levering per aangetekend schrijven door de Consument Klant aan Renovatiewerken VDB te worden meegedeeld. 

 

12.5     De klachten dienen zeer nauwkeurig te worden omschreven. 

 

12.6     Herstel

 

12.6.1     In geval dat door Renovatiewerken VDB geleverde goederen in het kader van de overeenkomst met de Klant zichtbare gebreken zouden vertonen of voor zover de Klant aantoont dat een niet-overeenstemmend goed of dienst werd geleverd, kan de Klant uitsluitend aanspraak maken op een herstelling, vervanging, of de uitvoering van de overeenkomst bij equivalent indien een herstelling of vervanging niet mogelijk is, dan wel op de ontbinding van de overeenkomst, waarbij de Klant enkel aanspraak kan maken op een vorm van schadevergoeding, mits deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.

 

12.6.2     In geval de Klant kan aantonen dat het gaat om verborgen gebreken die door Renovatiewerken VDB gekend waren, kan de Klant uitsluitend aanspraak maken op een terugbetaling van de prijs van het gebrekkige goed na teruggave ervan aan Renovatiewerken VDB, dan wel op een prijsvermindering, waarbij de Klant enkel aanspraak kan maken op een vorm van schadevergoeding, mits deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.

 

12.6.3     Ten aanzien van Consument Klanten geldt in geval van een conformiteitsgebrek dat (i) de gebrekkige goederen in natura worden hersteld, zijnde door vervanging of herstelling, (ii) indien een vervanging of herstelling voor Renovatiewerken VDB onmogelijk is of onredelijke kosten met zich zou meebrengen, de Consument Klant een prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst kan vorderen, en (iii) de Consument Klant desgevallend aanspraak kan maken op een aanvullende schadevergoeding mits deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.

 

12.7     Klachten met betrekking tot goederen en/of diensten die na levering door de Klant of een derde partij zijn gewijzigd of gebreken die te wijten zijn aan de Klant of een derde partij worden niet in aanmerking genomen.

 

12.8     De Klant is gehouden om Renovatiewerken VDB in staat te stellen de klacht te onderzoeken en dient derhalve zijn of haar volledige medewerking te verlenen.

 

12.9     De onvoorwaardelijke aanvaarding van de goederen en/of diensten geleverd door Renovatiewerken VDB zal blijken uit de voorbehoudsloze ingebruikneming van de geleverde goederen en/of diensten.

 

12.10 De goederen afkomstig van derden die onderdeel uitmaken van de offerte en in het kader daarvan geleverd worden aan de Klant door Renovatiewerken VDB, zijn onderhevig aan de garantievoorwaarden van deze derde partijen die door Renovatiewerken VDB rechtstreeks jegens de Klant zullen ingeroepen kunnen worden.

 

Artikel 13 – AANSPRAKELIJKHEID

 

13.1     Na de gunning van de oplevering kan Renovatiewerken VDB niet meer aansprakelijk worden gesteld voor zichtbare gebreken of een gebrek aan overeenstemming.

 

13.2     Renovatiewerken VDB is slechts aansprakelijk voor de haar toerekenbare lichte verborgen gebreken met betrekking tot de uitgevoerde werken gedurende een periode van twee (2) jaar na de oplevering van de werken. Alle klachten op grond van lichte verborgen gebreken dienen tevens, op straffe van verval, onmiddellijk na de ontdekking ervan bij aangetekend schrijven door de Klant aan Renovatiewerken VDB te worden meegedeeld. De klachten dienen zeer nauwkeurig te worden omschreven. In elk geval dient elke op lichte verborgen gebreken gesteunde vordering, op straffe van verval, te worden ingesteld binnen de drie (3) maanden na de vaststelling van de beweerde gebreken.

 

13.3     Behoudens in geval van bedrog of opzettelijke fout van Renovatiewerken VDB of haar aangestelden Renovatiewerken VDB nooit aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte schade of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, verlies van cliënteel of vorderingen van derden, of enige andere vorm van schade.

 

13.4     Renovatiewerken VDB is daarenboven nooit aansprakelijk voor:

 

-     schade die niet volgt uit een fout in haar hoofde, waaronder doch niet beperkt tot overmacht, reparaties of aangebrachte wijzigingen door de Klant of een derde partij of het ontbreken van de vereiste vergunningen;

 

-     schade die volgt uit de gebrekkige uitvoering of kwaliteit van de werken wanneer deze werken werden uitgevoerd nadat een negatief advies werd verleend door Renovatiewerken VDB, op uitdrukkelijk verzoek van de Klant.

 

13.5     De totale (contractuele en buitencontractuele) aansprakelijkheid van Renovatiewerken VDB voor directe schade wordt te allen tijde beperkt tot de reeds gefactureerde en ook effectief betaalde bedragen voor de geleverde goederen en/of diensten onder de overeenkomst in kwestie, met een maximum van 50.000,00 EUR.

 

13.6     De Klant is als enige aansprakelijk voor burenhinder. De Klant zal Renovatiewerken VDB dan ook vrijwaren wanneer Renovatiewerken VDB op deze grond wordt aangesproken.

 

13.7     Behoudens in geval van schade als gevolg van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit of schade ingevolge een opzettelijke fout, kunnen Renovatiewerken VDB, haar bestuurder(s) of haar werknemer(s) nooit buitencontractueel aansprakelijk zijn voor schade die voortvloeit uit de niet-nakoming van een contractuele verbintenis die ook een buitencontractuele fout uitmaakt.

14

 

Artikel 14 – VERZEKERINGEN

 

14.1     Renovatiewerken VDB onderschrijft een polis BA-uitbating voor structurele werken, waarbij de hieraan gerelateerde kosten ten laste van de Klant zullen zijn.

 

14.2     De Klant verbindt zich ertoe een verzekering voor brand- en stormschade af te sluiten.

 

Artikel 15 – VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT

 

15.1     De Klant is gehouden tot het verstrekken van de correcte en volledige gegevens aan Renovatiewerken VDB teneinde haar in staat te stellen een prijs te berekenen die overeenstemt met de werkelijke kostprijs van haar goederen en/of diensten. Dit omvat, doch niet limitatief, de leeftijd van de woning in het kader van het btw-tarief van 6% bij renovatie en sloop- en heropbouw van woningen.

 

15.2     De Klant is verantwoordelijk voor het bezitten van de nodige vergunningen op de voorziene startdatum van de werken waaronder doch niet beperkt tot de nodige parkeervergunningen. Renovatiewerken VDB draagt terzake bijgevolg geen enkele verantwoordelijkheid.

 

15.3     De Klant is verder verantwoordelijk voor eventuele voorbereidende werken zoals aangegeven door Renovatiewerken VDB, een goede, veilige en tijdige toegankelijkheid van de plaats waar de goederen en/of diensten door Renovatiewerken VDB dienen geleverd te worden, het veiligstellen, afdekken, verwijderen en/of beschermen van zijn/haar eigendommen teneinde schade hieraan te voorkomen alsook dat Renovatiewerken VDB de mogelijkheid heeft om over de nutsvoorzieningen (zoals water en elektriciteit) te beschikken. Indien de dienstverlening omwille van deze redenen niet kan worden uitgevoerd, zullen de kosten hiervoor volledig aan de Klant aangerekend worden.

 

15.4     De Klant is verantwoordelijk voor de zorgvuldige opslag en het juiste beheer van alle op de werf geleverde goederen. Dit omvat het waarborgen van een veilige opslagomgeving in overeenstemming met alle relevante veiligheidsvoorschriften en -normen en het nemen van passende maatregelen om de goederen te beschermen tegen schade, verlies, diefstal of andere risico's. De Klant dient ervoor te zorgen dat de geleverde goederen op een veilige en geordende manier worden bewaard.

 

15.5     Behoudens andersluidend vermeld in de offerte, is de Klant verantwoordelijk voor de afvoer van steenpuin en bouwafval ten gevolge van de uitvoering van de werken. 

 

15.6     De Klant is verantwoordelijk voor het afleggen van een verklaring met betrekking tot het in aanmerking komen van het btw-tarief van 6% bij renovatie en sloop- en heropbouw van woningen, en zal Renovatiewerken VDB hierover tijdig (i.e. voor de aanvang van de werken) informeren. Renovatiewerken VDB is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen en/of schade die voortvloeien uit het ontbreken of onjuistheid van dergelijke verklaring. Voor meer informatie omtrent deze verklaring kan u de website van de FOD Financiën raadplegen.

 

15.7     Indien de Klant verzaakt aan zijn contractuele verplichtingen, is Renovatiewerken VDB gerechtigd de levering op te schorten totdat voorgaande verplichtingen door de Klant vervuld worden, waardoor de uitvoeringstermijn in ieder geval verlengd worden en de kosten hiervoor volledig aan de Klant aangerekend zullen worden.

 

Artikel 16 – INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN

 

16.1     Behoudens expliciete schriftelijke andersluidende bepalingen, blijft Renovatiewerken VDB als enige titularis en houder van alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder, doch niet beperkt tot de auteursrechten en tekeningen- en modellenrechten…) verbonden aan de door haar geleverde diensten zoals doch niet beperkt tot de door Renovatiewerken VDB opgemaakte plannen, tekeningen, ontwerpen, beschrijvingen, foto’s, e.a.

 

16.2     Het is de Klant niet toegelaten om de plannen, tekeningen, ontwerpen, beschrijvingen, foto’s, e.a. waarvan de intellectuele eigendom bij Renovatiewerken VDB rust, op te slaan, te kopiëren, te veranderen, te publiceren, te verspreiden, over te dragen, te verkopen of te gebruiken op enige manier zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Renovatiewerken VDB.

 

Artikel 17 – DUUR EN BEËINDIGING

 

17.1     De overeenkomst tussen Renovatiewerken VDB en de Klant vat aan op de datum zoals schriftelijk overeengekomen in de bevestigde offerte dan wel op de datum waarop Renovatiewerken VDB overgaat tot uitvoering van een overeenkomst en zal eindigen wanneer de goederen en/of diensten door Renovatiewerken VDB aan de Klant werden geleverd en de Klant alle verschuldigde betalingen onder de overeenkomst heeft volbracht.

 

17.2     Indien de Klant voortijdig geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken, dan is deze krachtens artikel 1794 OBW gehouden tot een schadeloosstelling van alle uitgaven, arbeid en winstderving aan Renovatiewerken VDB, hetgeen forfaitair wordt begroot op 20% van de totale offertesom, onverminderd het recht van Renovatiewerken VDB om betaling te vorderen van aantoonbare hogere werkelijk geleden schade. Indien er een voorschot door de Klant werd betaald, zal dit voorschot worden aangerekend op het door de Klant verschuldigde bedrag.

 

17.3     Elke partij heeft het recht om de overeenkomst te allen tijde, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding, met onmiddellijke ingang, mits schriftelijke kennisgeving per aangetekend schrijven, te beëindigen in de volgende gevallen: (i) indien de andere partij, ondanks schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van negen (9) kalenderdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de nakoming van één of meer uit de overeenkomst voortvloeiende materiële verplichtingen, (ii) bij staking van betaling of (de aanvraag van) een faillissement door de andere partij, of (iii) bij vereffening of stopzetting van de activiteiten van de andere partij.

 

In geval van zulke beëindiging behoudt elke partij zich het recht voor om een vergoeding te vorderen voor de kosten, interesten en schade die ze hierdoor heeft geleden en worden alle vorderingen onmiddellijk opeisbaar.

 

Artikel 18 – GEGEVENSBESCHERMING

 

18.1     Renovatiewerken VDB verbindt zich ertoe om alle persoonsgegevens die ze ontvangt van de Klant te behandelen in overeenstemming met de wettelijke verplichtingen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, waaronder de Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

 

18.2     Indien de Klant meer informatie wenst aangaande het privacy beleid van Renovatiewerken VDB, kan hij of zij contact opnemen met Renovatiewerken VDB via e-mail: info@renovatiewerkenvdb.be of de privacyverklaring van Renovatiewerken VDB via de website van Renovatiewerken VDB (www.renovatiewerkenvdb.be).

 

Artikel 19 – OVERIGE BEPALINGEN

 

19.1     Overdracht van de overeenkomst

 

Renovatiewerken VDB heeft te allen tijde het recht haar rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst over te dragen aan een derde partij. In geval van overdracht, zal Renovatiewerken VDB de Klant hiervan in kennis stellen en in deze kennisgeving zal Renovatiewerken VDB vermelden door welke partij de facturatie zal plaatsvinden.

 

Het is de Klant niet toegestaan zijn of haar rechten onder de overeenkomst over te dragen aan een derde partij, tenzij met de voorafgaande, schriftelijke toestemming van Renovatiewerken VDB.

 

19.2     Kennisgevingen

 

Alle kennisgevingen waarin de overeenkomst voorziet of die in verband met de overeenkomst gebeuren, moeten per aangetekend schrijven gemeld worden aan de andere partij op het adres zoals opgenomen in de bevestigde offerte.

 

Elke kennisgeving wordt geacht te zijn ontvangen (i) vijf (5) kalenderdagen na poststempel, indien de kennisgeving gebeurt via aangetekende brief, of (ii) één (1) kalenderdag na de datum van het ontvangstbewijs, indien de kennisgeving gebeurt tegen ontvangstbewijs. Deze termijnen zijn inclusief dies a quo en dies ad quem. Om het bewijs te leveren van een kennisgeving zal het volstaan te bewijzen dat de kennisgeving correct werd geadresseerd of overhandigd en dat de eventuele bevestigingskopie daarvan behoorlijk werd verzonden.

 

19.3     Geen afstand

 

Geen enkele onthouding en geen enkel nalaten van enige partij om haar rechten onder enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden uit te oefenen of af te dwingen, zal een afstand daarvan of een afstand van het recht van die partij om enige andere bepaling van deze Algemene Voorwaarden af te dwingen, uitmaken, en geen enkele afstand door enige partij van enige inbreuk op enige bepaling of clausule van deze Algemene Voorwaarden zal geacht worden een afstand te zijn van enige inbreuk op enige andere bepaling of clausule daarvan.

 

19.4     Splitsbaarheid

 

Indien enige bepaling (of een deel daarvan) van deze Algemene Voorwaarden onafdwingbaar, nietig, niet-toepasbaar of strijdig met een bepaling van dwingend recht zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden niet beïnvloeden. In een dergelijk geval zullen Renovatiewerken VDB en de Klant te goeder trouw onderhandelen om de betreffende bepaling te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.

 

Artikel 20 – TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK

 

20.1     Deze Algemene Voorwaarden en elke vordering of geschil dat voortvloeit uit of verband houdt met deze Algemene Voorwaarden, wordt beheerst door en zijn onderworpen aan het Belgisch recht.

 

20.2     Elke betwisting over de interpretatie of toepassing van de Algemene Voorwaarden en elk geschil met Renovatiewerken VDB valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken te Antwerpen, afdeling Turnhout, tenzij de wet dwingend een andere rechtbank voorschrijft.